"Han dukar ett bord ...

...i mina ovänners åsyn" står det i Bibeln. Nu var det i detta fall helt folktomt på fiiiiinhotellets restaurang. Naturligtvis så var det personal som gick och pyntade, bar ut alla möjliga matkreationer och såg till att allt var i tipptopp innan gästerna skulle komma. Var var vi då?

Vår vän hade bjudit in oss till Cinnamon Grand i Colombo, kvällsbuffe´för två personer på Plates. Jag har egentligen ingen relation till hotellet förutom två totalt olika saker.

Cinnamon Grand var ett av hotellen som blev utsatta för självmordsbombare 2019 och delar av restaurangerna var förstörda. Exakt hur många som dog vet jag inte mer än att det var 41 utländska medborgare.

Det andra som jag förknippar med hotellet är julpyntet utanför som brukar var magnifikt. Man nästan svimmar av allt blingbling. Igår var det inte något pynt men entré är fantastisk ändå och alla fina bilar ska vi bara inte prata om.

Efter säkerhetskontrollen kom vi in i hotellets lobby där vi möttes av den här statyn med blommor och fjärilar.

Det finns 12 restauranger och vi var lite osäkra på vilken vi var inbjudna till men med lite hjälp så kom vi fram till att det var Plates.

Bilder från innegården som är mycket vackrare än vad jag kan visa då det var skumt och regnet hängde i luften.

Plates är så vackert innerett med mina favoritfärger i blått, beiget, svart och vitt. Titta så vackert!!!

Blåa glas är ju så snyggt!

Nä men nu lite matbilder!

Det fanns en salladsbuffé och en fisk bar med skaldjur.

Köttavdelning med bla lamm och köttfärslimpa. I varje silverfärgad skål var det en sås som skulle passa till.

Bröd och soppavdelning samt en disk med srilankesisk och indisk mat fanns det också men missade att ta bilder för mitt fokus låg ju på dessertavdelningen.

Men hallå jag ville inte ha någon mat! Jag ville börja här direkt! Ser ni den lilla vita skålen av choklad, fylld med spritsad grädde, en gulfärgad liten chokladsticka och en lite lila blomma på toppen. Den var såååå god!

Och kolla här på dem här kreationerna!!!

OMG en chokladfontän! Tänk att få stoppa in hela huvudet med munnen vidöppen under den och bara slörpa i sig choklad! Men det skulle ju inte gå för sig utan det fick bli en ananas på en pinne som blev chokladdoppad. Dessutom som ni ser på skylten bakom så hade vi munskydd när vi tog av buffén.

Se på skapelsen som har som en liten gräddtopp med diamanter på toppen. Ligger till höger på min tallrik.

Naturligtvis så ville jag ha te till allt gottit och det serverades i blå vackra koppar! Perfekt avslutning på en fiiin middag på Plates.

Här är lite bilder från hotellet bla bröllopssalen.

Dags att säga hejdå och vara beredd på regn.

Vår kväll avslutades med en skakig men tacksam resa hem till Negombo i en PickMe bil. När vi kom till busstationen så var det mörkt och tomt på både bussar och folk. Med lite uppbackning från ovan så fick vi tag på en chaufför och vi kunde ta oss hem. Den lilla bilen var lite skakig därav en suddig bil.

Men summan av kardemumman var att vi hade en supermysig kväll och kanske ska nämna att maten var väldigt god.